fredag, september 08, 2006

Könsskillnadens etik

det är ett seminarium ibland som jag är med på ibland. det är inte på chalmers eller på biologen eller på något annat ställe som mest besöks av män, utan på ett ställe där det är flest kvinnor. mycket flest kvinnor är det där. på seminariet är det två kvinnor och åtta män.

på seminariet som var idag handlade det om män, verkliga män som lever eller en gång levt och producerat texter som vi läser och diskuterar. jag gillar dom där seminarierna. i texterna som vi läser och som är skrivna av män, refereras det ofta till andra som också är män, det tolkas män och influeras av män och kritiseras män och förhålls till män så det står härliga till, ja det är en riktig mansfest kan man säga.

på höstens program finns det ÄNNU mera män! och jag, som gillar män så himla mycket, jag inser ju att jag kommer vara där varenda fredageftermiddag. tänker jag. hurra! man får nämligen lite chips och ett glas vin också, så man kan passa på att bli lite lagom full, sådär på fredageftermiddagen.

men jag undrar var alla andra kvinnor med akademiska intressen är på fredageftermiddagarna? var kan dom vara egentligen? vaaar kan dom vara? varför dyker dom inte upp? jag börjar liksom undra om dom är på något ANNAT seminarium, dom kanske inte gillar att prata om män i två timmar och bli på pickalurven under två timmar. jag som trodde alla tjejer ville det. ja, JAG vill det i alla fall.

innan fredagsseminariet var jag på ett annat seminarium. där var det som uppochnervända världen! för där var vi sju kvinnor och en man. och i tre timmar pratade vi om kvinnor som refererade tolkade kritiserade och influerades av. det var så konstigt.

men jag skulle gärna vilja vara med på det där andra seminariet som verkar locka bort alla kvinnor från det sena fredagsseminariet. jag inbillar mig nämligen att dom sitter där och dricker sprit och röker inomhus och kanske blir det disco lite senare. ja, så måste det vara.
senare i höst ska det vara fler sena fredagsseminarier. jag räknar till nio män och två kvinnor på medverkandelistan. men det är nog bara slumpen.

eller så är det DET som är den där könsskillnadens logik eller hur det nu var.

5 Comments:

Blogger Penny said...

Jag är omnämnd! av en för mig okänd person!

DeepEdition bloggtipsar mig: "Get what you need får jag liksom lite mixed emotions inför - den är välskriven (skribenten är studieadministratör och informatör för genusvetenskap på Humanistiska institutionen vid Göteborgs universitet) men jag funderar om den ibland är för välskriven."

läs själva på http://deepedition.com/2006/04/14/bloggtips/

09 september, 2006 00:03  
Blogger Jakob said...

jaja, det är definitivt bara slumpen! så måste det vara. eller så är det bara en biologisk konstruktion. dom är jävligt coola!

alla vill vara på disco. fick vi dansa disco på fredagsseminariet så skulle vi göra det, men vad skulle GU säga, de har ju gett flera miljarder till det där projektet, vad gör man? så här sa de: diskutera bara män och bjud in män, annars får ni jävligt mycket spö. det är sant! det var det de sa! vi gillar ju kvinnor lika mycket som björn ranelid, med hans egna ord: utan kvinnan skulle vi ju inte finnas någon av oss. så sant! och vilka skulle då sitta och beundra oss där vi satt och vräkte oss, jag bara frågar?

jag har hört talas om det där kvinnoseminariet som hålls samtidigt som vårat, skälet till att det nästan bara är män hos oss. tydligen är det nånstans dit alla är välkomna, tjock som smal. gammal som ung, vissa tillhör inte ens människosläktet. spriten är gratis, ändå är ingen för full. ingen blir stött på som inte vill det, men alla som vill det blir det. ibland talar man om och refererar till och influeras av, men bara sådana med könsneutrala namn som ingen kan spåra tillbaka till någon kropp. musiken som spelas är den bästa du hört; världens hårdaste beats till distade gitarrer och såna där heyheyhey-refränger som låter som en svintajt hejaklack som sjunger fram för full hals. en gång var det någon som viskade adressen dit i mitt öra, jag skrev ned den och brände omedelbart lappen, har inget som helst minne av var det hela ägde rum trots att jag själv skrivit ned adressen. vill du verkligen dit?

09 september, 2006 04:46  
Blogger Penny said...

BRÄNDEOPPLAPPEN??? satans-jakob; det är för att du gör såna saker som du får heta satans-jakob. klart jag vill dit, det vill väl alla? låter som rena himmelriket.

mehh hallå! du skulle ju bli imponerad av att jag är ett bloggtips! det var ju så det skulle vara. alla skulle bli imponerade.

09 september, 2006 10:29  
Blogger Jakob said...

jag följde länken och läste tips om din blogg. jag blev faktiskt skitimponerad! men man får ta sakerna en i taget, det måste man. kanske skulle du inte gjort påpekandet om din hype i en kommentar? man kan ju inte kommentera kommentarer hur som helst, inte när man har så mycket klokskaper att dela med sig av angående själva inlägget.

men det är ju förstås bara att gratulera. en för välskriven blogg är ju just vad alla vill ha! jag kan inte respektera den som vill ha nåt annat.

09 september, 2006 11:43  
Blogger Penny said...

nä, för vad skulle något annat vara? en lagom välskriven blogg? det verkar ju helt ointressant ju.

men JAG, JAG skriver minsann välskrivet! det finns ju nu skriftliga bevis på att andra tycker så, och det är viktigt viktigt vad andra tycker eftersom hela livet är en tävling. den som säger något annat är inte riktigt klok.

09 september, 2006 13:00  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se