torsdag, september 14, 2006

kväll igen, ensam.

jaha, då har det redan blivit kväll igen, efter en dag fylld av intressanta upplevelser! Det hela började med att jag tog en powerwalk här i Majorna, så UPPFRISKANDE och NYTTigt!!! Så skönt att känna den fasta marken under fötterna, i ett jämnt och fast tempo. jaa, riktigt välgörande var det. Sedan hem igen och åt lite lunch, för att strax därpå sticka iväg till Humanisten för att ta en kaffe i gräset med min nya kille, J.

Där låg vi i flera TIMmar i solen, och läste våra viktiga texter och skrev och sådär. Jag läste en text av en amerikanska feminist som heter bell hooks (ja, hon stavar sitt namn med små bokstäver!) och hon skriver fruktansvärt intressanta och viktiga saker om etnicitet och förtryck. Det är verkligen viktigt att nån tar TAG i dom där sakerna, tycker jag, och sen skriver hon så vackert. Nästan poetiskt faktiskt. Det får mig att tänka på en OERHÖrt vacker dikt jag läste en gång, när jag precis börjat läsa dikter:

Visst gör det ont när knoppar brister
varför skulle annars våren tveka?
Varför skulle all vår längtan
döljas i det frusna bitterbleka?

det är Karin Boye som har skrivit den. Hon tog livet av sig 1940, sorgligt, det där. Men hon bar väl så mycket sorg inom sig. Allt hon egentligen ville var ju att slicka fitta, men det gick visst inte för sig på den tiden.
Bloggtoppen.se