fredag, september 15, 2006

Allt Nu! Partiprogrammet!

Okej, nu startar jag det här partiet istället för att fundera på vilket parti jag ska rösta på. Allt Nu!-partiet vill ha allt nu, vi orkar inte gå och vänta på gynnsammare tider, eller jobba oss med ”attitydpåverkande insatser” för att nå ett jämställdare samhälle. Om man sitter i riksdagen och säger att man vill ha ett jämställdare samhälle, men samtidigt säger att man måste vänta på olika typer av odefinierade grejer, då tror jag inte längre på att man vill ha ett jämställt samhälle. Då tror jag att man är helt nöjd, men att man vet om att det är så viktigt att vara PK, att man ljuger i folk vad som helst.

Jag pratade i telefon en gång för inte så länge sedan med Karl-Petter Thorwaldsson. Karl-Petter är tuff socialdemokrat, jag har för mig att han var ordförande för SSU men jag är inte säker. I alla fall så pratade jag med honom om föräldraförsäkringsutredningen, och han var så nöjd med den, så nöjd var han att han var tvungen att verkligen understryka hur väl mottagen den blev, att hans förslag om tredelad försäkring var så bra. Han tycker på allvar att det ”är viktigt med jämställdhet” och arbetar ju politiskt för det, enligt devisen ”fler pappalediga = bättre villkor för kvinnor på arbetsmarknaden”.

Jag lusläser Förädraförsäkringsutredningen som Karl-Petter har skrivit så fint i och hittar följande: ”Kvinnor har en önskan önskan om och biologiskt könsmässiga behov av att vara mammor.” Vi tar det en gång till: ”Kvinnor har en önskan önskan om och biologiskt könsmässiga behov av att vara mammor.”

Jag vill inte att såna som Karl-Petter bestämmer vad jämställdhet är. Allt Nu! är mitt eget förslag till jämställdhet och rättvisa. Jag har koncentrerat mig på dom viktigaste frågorna, och har tillexempel inte alls med miljöfrågor och utrikespolitik och den regionala sjukvården. Well, håll till godo!

Hit med pengarna!
  1. Finansiera kvinnors löneökningar med motsvarande lönesäkningar för män, tills kvinnors löner ligger på samma nivå som mäns. ”Budgetutrymme saknas” förlorar därmed relevans.
  2. Höj underhållsbidraget för barn med 1000 spänn.
  3. Inför underhållsplikt efter skilsmässa: den som arbetat deltid skall vid skilsmässa av sin make under två år få ett underhåll på så mycket pengar som det krävs för att bibehålla levnadsstandarden.

Hårdare tag!
  1. Frånta män som misshandlat eller våldtagit sina hustrur eller barn såväl umgängesrätt med som vårdnad om barnen.
  2. Inför förbud för personer över 18 år att ha sex med personer under 18. Det ska åligga varje person som vill ligga med någon att försäkra sig om personens myndighet. Acceptereade id-handlingar är svenskt körkort, det röda passet eller bank-id.
  3. Offentlig skampåle för mäns indirekta brott mot kvinnor i allmänhet; tex att kissa offentligt, visa snoppen på badplatser etc. Skampålen kan tex bestå i att med bakbundna händer ligga framstupa på speciellt anvisade platser och med hög och ljudlig stämma skandera ”förlåt förlåt jag sket för hårt”.


Vassare kultur!

  1. Stoppa alla pengar till manliga kulturarbetare och ge dom till kvinnliga kulturarbetare istället, under en övergångsperiod på fem år. Dela sedan lika och rättvist, enligt principen ”hälften till männen, hälften till kvinnorna” oavsett hur många män/kvinnor det finns som gör anspråk. Ett räkneexempel: 10 män och fem kvinnor ska dela på 100 kronor = 5 kronor till varje man, 10 till varje kvinna.
  2. Rensa biblioteken på manliga författare. Jämn könsfördelning, s’il vous plaît!
  3. Jämn könsfördelning på SVT – alla nivåer och alla funktioner.
  4. Stoppa musikfestivaler med skev könsfördelning bland banden. Det är bara att stoppa dom.


Hit med makten!

  1. Näringsförbud för företag som saknar jämn könsfördelning i ledningen.
  2. Inför statligt kontrollerade och tvingande jämställdhetsplaner för företag, myndigheter och organisationer som uppbär statligt eller kommunalt eller regionalt stöd. Ja, typ all blir det.
  3. Jämn könsfördelning i alla politiska organ – alla nivåer, områden och funktioner.


Tuffare utbildning!

  1. Obligatorisk feministisk utbildning för personal som arbetar med barnomsorg, skola och vuxenutbildning, samt genuspedagogik. Hela vägen.
  2. Inför särskild hemkunskap för pojkar, bestående av att var tredje vecka städa hemtjänstpensionärs lägenhet. Och tro mig, dom är picky. Särskild hemkunskap för flickor består i att var tredje vecka gå omkring och muttra för sig själva, sparka småsten för att avslutningsvis laga något som är trasigt. Vad som helst.
  3. Kvotera alla studieplatser på universitetet: hälften till kvinnor, hälften till män, på alla kurser och program.
  4. Stoppa post-doktorala tjänster till män, och tillsätt kvinnor istället. Under en övergångsperiod på fem år, sedan hälften hälften.


Sexigare familjeliv!

  1. Män med barn under 7 år tillåts inte längre arbeta mer än 30 timmar i veckan (75% av heltid).
  2. Inför slopad betänketid vid skilsmässa om man kan visa att 75%-regeln inte följts.
  3. Feministisk familjerådgivning i alla kommuner.


Ja, det var väl allt. Sov nu så gott allihop. Riktigt jävla skitskönt!

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag sover inte gott förrän Jenny är statsminister!

15 september, 2006 09:32  
Blogger Jakob said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

15 september, 2006 15:33  
Blogger Jakob said...

men jenny, det som gick så bra att svenneblogga, så är du tillbaka i det konstiga träsket igen! vad jag förstår lyckades du verkligen höja din besökarstatistik på bloggen bara genom att byta stil, och inte bara lite utan från ungefär tre (du jag & kajsa) till över åttahundra tusen unika träffar på bara två dagar! som om, med dina egna ord, folk hade nån sorts tråkradar som spårar var på nätet det skrivs enbarmeliga bloggar. var det en del av maktövertagarplanen? för det är väl en sån, det här?

i vilket fall, all lycka i planerna att erhålla statsminister/statsministerska/
statsministress/statsministris-positionen. (eller kanske rikskansler? rikskanslrar kan få till det ganska fett har jag hört!) när du väl kommit dit hoppas jag förstås jag att du ser till att avsätta bernadotte-ätten och istället tronsätta den släktlinje som efter Konung Gustaf IV stympades för att blidka den där lille fransmannen. det skulle vara coolt!

slutligen verkar det som om det bara är männen som får smaka stålet. det tycker jag är fel. även de inpiskade barnen borde då sannerligen få känna på! under hundratals år har dessa små pysslingar bara glidit undan lagen som om den inte gällt dem utan bara alla andra. nog för att männen är illbattingar, men barnen är då sannerligen inte mycket bättre, de drar ju sig inte för nånting! de saknar hyfs och sans! och respekt! betalar ingen skatt och jobbar inte ens för sina pengar! ja, utropstecknen räcker inte till för att uttrycka min indignation över hur dessa bovaras framfart kastat en omoralens skugga över landet i årtusenden. mitt slutanförande blir alltså:

MER LAG FÖR SVERIGES BARN!

15 september, 2006 15:35  
Blogger Penny said...

jakob, du blir barnminister i min nya regering.

jag tror jag ska vara statsmistress, det låter tufft.

18 september, 2006 22:52  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se