onsdag, januari 25, 2006

This is The Juxtaposition!

så jag blir ombedd att flyga till new york. jag gör det, tänker jag och kliver på ett gigantiskt flygplan. det är härligt tomt överallt, jag är tydligen den enda passageraren. planet är helt inrett med grön utomhusmatta, du vet sån där som ska se ut som gräs eller åtminstone påminna om det, och det är alldeles tyst. tyst och tomt och jag är ifred. det hörs ingenting när mina skor trampar i golvet, och det hörs heller ingenting när jag drar min flygvärdinneväska i mörkblått över golvet för det är fan ta mig heltäckningsmatta överallt.

jag sätter mig i sköna sköna stolen och runtomkring mig tassar diskret små uppassare med tysta frågor om min bekämlighet och mina behov. de pratar inte utan kommunikationen sker med nån slags tankeöverföring. allt är så tyst och liksom slumrande. de ger mig vad de tänker att jag vill ha och behöver utan att ett ljud kommer över deras läppar.

framme i new york hamnar jag på ett storslaget hotell byggt av lyx. och gröna heltäckningsmattor. det enda jag kan förnimma överhuvudtaget är det mjuka mellanrummet mellan mig och golvet, den ljumna luften som underligt nog gör att det känns som om gränser saknas helt och hållet; mellan mig och mina kläder, mellan kläderna och luftrummet. allting liksom suddas ut och blir härligt lealöst. flyter ut och blandas upp.

och inga andra männsikor finns där, förutom de ljudlösa uppassarna som tillgodoser vad som behöver bli tillgodosett.

jag tar en taxi till en restaurang, minns inte om jag skulle träffa någon där, och upptäcker gröna heltäckningsmattor både inne i bilen och på gatan som bilen kör på. samma känsla av ljudlöshet och gränslöshet som tidigare och av ordlös kommunikation.

bilen stannar och jag kliver ut, trampar på heltäckningsmattan utanför restaurangen och får syn på gigantisk neonskylt ovanför mitt huvud, högt högt upp är den och texten är liksom omsluten av en pil som blinkar kraftfullt (det enda kraftfulla) rakt ner på mig. och texten i neonskylten pekar rakt på mig med orden THIS IS THE JUXTAPOSITION! YOU ARE HERE!

jag vet inte vad det betyder. vad betyder juxtaposition?

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Älskade Jenny, juxtaposition betyder sida vid sida det är alltså inte möjligt att vara PÅ en juxtaposition så ditt undermedvetna är antingen mycket finurligt eller mycket förvirrat om man nu kan tala om det undermedvetna som ett objekt med vissa egenskaper, men det är en så himla fin dröm som nästan är som början på en slags text som vi ibland kallar "roman" och ibland tror jag nästan att jag har drömt den där drömmen själv märks det att jag inte har pratat med någon idag?

29 januari, 2006 23:37  
Anonymous Anonym said...

Givetvis hade Kajsa hunnit slå upp (eller kanske kunde hon det i huvudet, kajsa är ju mycket smart) juxtaposition innan jag sträckte mig efter norstedts engelsk/svenska på min kollegas skrivbord.
Anyways, Juxtaposition = bandnamn?

01 februari, 2006 16:34  
Anonymous Anonym said...

Hoppsan, jag blev visst anonym. det är susanna som talar

01 februari, 2006 16:35  
Anonymous Anonym said...

Nej, jag fick slå upp det fast det var ett tag sen, då, när Jenny drömde sin dröm, så man kan nog säga att jag hade det i huvudet och dubbelkollade i lexikonet. Jag tycker att det låter som ett bra bandnamn och hoppas du mår bra, Susanna!

01 februari, 2006 20:21  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se