torsdag, februari 09, 2006

The ending

det här får vara slutet på juxtapositionerna. snälla hjälp mig sluta. men låt mig bara säga detta: ordföljden är markören för relationen samtidigt som juxtaposition är frånvaron av en explicit markör. hur hänger det ihop med nedanstående?

/desperatJenny


I wanted to work with Damon because I consider him a very talented young man and I love his music. Doing this video appealed to me because of the strange juxtaposition of our two characters. I loved every minute.

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det betyder såklart att bara för att två människor gör en video tillsammans betyder det inte att någon av dom behöver sluta röka. Ett annat roligt ord du kan snöa in på är parataktisk!

10 februari, 2006 00:04  
Blogger Penny said...

det betyder det visst! alla måste sluta röka betyder det.

10 februari, 2006 01:10  
Blogger Jakob said...

jag tänkte på det kajsa att det låter liksom ganska sådär snuskigt då du säger "...bara för att två människor gör en video tillsammans...". det är som när dom vuxna pratade om att knulla. läskigt, måste jag säga att jag tycker. sen fick man liksom rena sig med porr i flera år genom tonåren för att inte luras av den där läskiga "bara för att två människor"-skiten. eller nu kanske jag blandar ihop allting, jag har fått så jäkla kort närminne på det sista, jag är lättavledd som typ en hund eller nåt. men det viktiga är förstås att min erfarenhet får tjäna som allmängiltig.

10 februari, 2006 16:50  
Blogger Penny said...

eehhh.. va? knulla? porr i tonåren?

vad tusan menar jakob? vad sa dom vuxna till dig egentligen? "bara för att två människor gör en video tillsammans betyder det inte att dom måste knulla" eller "bara för att två månniskor knullar betyder det inte att dom måste göra en video tillsammans".

vilket? vilket? vilket?

10 februari, 2006 16:58  
Blogger Jakob said...

det var mera sättet att prata om det än vad som egentligen sades. nånting med just det där "...två människor..." som är läskig som fan, dom är vuxna och har jävla massa hår under armarna och det är på sjuttiotalet och de försöker förklara bort nåt som man ju ändå fattar egentligen är skoj med nån "vuxna människor"-grej för att liksom visa att de egentligen tycker att det är skitsnuskigt. det är typ som att hålla på och upprepa hur naturligt nåt är, och så fattar alla att man gör det för att det är onaturligt. fan, jag vet inte, det har nog inte med juxtaposition att göra utan var mest ett sätt att blanda bort korten och få allt att handla om mig och göra mig till norm för alla andra människor på hela jorden. splrangenrollvare handlade om.

10 februari, 2006 22:08  
Blogger Jakob said...

eller jag kom på att det inte handlar om mig eller mina erfarenheter heller faktiskt utan om alla människors, liksom den faktiska sanningen.

hur var det egentligen? kan man säga att den här grejen med videon som liksom blev knullande fyrtiotalisters retorik var nån sorts juxtaposition?

10 februari, 2006 22:11  
Blogger Jakob said...

och det med porr i tonåren skalaniskitai

10 februari, 2006 22:11  
Blogger Penny said...

nu fattar jag vad du menar. det blir som i den där boken "per, ida och minimum" som handlar om hur det går till när barn blir till och där det står nåt i stil med "när två människor älskar varandra så..." bla bla bla knulla nånting nånting. det är det snuskiga och det sjutiotalsaktiga sven wolterskäggiga.

man borde ta mig tusan göra film på konceptet "bara för att två människor" och alla karaktärer skulle spelas av wolter himself. ju.

så på något sätt hör upplysningslitteratur för barn ihop med sven wollter som i sin tur hör ihop med jan guillou. och det ska jag göra en riktigt snuskig juxtaposition av.

10 februari, 2006 23:40  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se